'Kenmerken' - versus - 'Het zijn'
Heeft een persoon 'kenmerken' van perfectionisme? Deze persoon is dus niet per se perfectionistisch! Maar de toegevoegde eigenschap heeft deze op een 'negatieve' manier bij de persoonlijk groei beïnvloed. Waarbij de persoon waar het om gaat vanuit b.v. een 'overleving' zich perfectionistisch is beginnen te gedragen. Het heeft dus geen zin om bij deze persoon het perfectionisme aan te pakken, want hij is het niet! Maar wel te gaan onderzoeken waar in zijn leven of van waaruit het perfectionisme is ontstaan om op een diepgaand niveau het patroon te kunnen doorbreken. Hierbij gaat bij deze persoon vanuit zichzelf, het 'perfectionisme' niet meer tot uiting komen, en de 'overlevingsstand' kunnen uitzetten.
Dit onderzoek kan ook helpen bij de 'kenmerken' van bijvoorbeeld: ASS of A(D)HD of HSP of...
Bij een persoon die de aangeboren eigenschap heeft een perfectionist te zijn, moet men naar een omgangsvorm zoeken die binnen de mogelijkheid van deze persoon ligt. Het is een karaktereigenschap, deze persoon gaat altijd voor een maximaal resultaat! Je mag dit zogenaamde 'patroon' niet diepgaand gaan doorbreken! Deze persoon tegen zijn natuur in zomaar veranderen, gaat er voor zorgen dat hij geen geweldige prestaties meer kan leveren! Maar men kan als 'groeiende mens' wel 'verbeteren', als men uitlegt hoe een perfectionist 'handelt en nadenkt' en welke (negatieve) invloed dit op jezelf en op anderen heeft. Hiermee geef je iemand de de kans om te leren het perfectionisme op een positieve manier in te passen als een levensprincipe! Deze hulpvorm kan ook bij mensen die etiket- gediagnosticeerd 'zijn' als: ASS of A(D)HD of...
'Is hoogintelligent' - versus - 'Hoogbegaafd zijn'.
= voor hen de IDEALE LEEROMGEVING!
Door te onderzoeken 'hoe' deze mensen vanuit hun eigen natuur hun (buitengewone) intelligentie inzetten, vanuit de fundamentele gedragsstijlen zoals bij mensen met een 'normaal' I.Q?
Bijvoorbeeld, zijn hen: Analytisch - Verstandelijk - Intuïtief - Buikgevoelsmatig – Causaal?
Vervolgens kijken naar het eigenlijke I.Q? Vanuit dit perspectief biedt het een betere (individuele) benadering en verheldering over hoe ze hun buitengewoon hoog I.Q effectief kunnen benutten voor maximale effectiviteit en authentieke ontwikkeling!
Zou dit leiden tot eensgezindheid tussen wetenschappers en experts?
'Beschrijven' - versus - 'Omschrijven'
Artsen beschrijven een burn-out als volgt:
Elke ochtend start je met energie die langzaam opgebruikt wordt gedurende de dag. Ondanks dat je nog wilt blijven werken, zal je lichaam dat uiteindelijk niet meer toelaten! Dit wijst op een energiestoornis. Interessant is dat zelfs als je compleet uitgeput bent, je toch nog kan genieten van het leven. Momenteel is een burn-out in België en omliggende landen nog geen officiële medische diagnose, maar wordt wel erkend als een risico op het gebied van werkgerelateerde gezondheid.
Volgens artsen wordt een depressie vaak herkend aan bepaalde symptomen.
Het begint vaak al 's ochtends wanneer je je moe voelt en toch probeert door te werken, maar je geest weigert mee te werken.
Dit kan leiden tot verschillende emoties op één dag. Het vermogen om van het leven te genieten neemt af en daardoor verlies je je motivatie. Er bestaan diverse vormen van depressie, en in landen zoals België wordt de diagnose voornamelijk gesteld op basis van specifieke symptomen.
EN WAT ALS WE EEN NIEUWE BENADERING PROBEREN?
Stel je voor dat we 'burn-out en (niet-klinische!) depressie' samenvoegen tot één dezelfde vaststelling, bijvoorbeeld een:
Wat als we het probleem niet langer als een 'ziekte' zien, maar als een kwestie van karakter of persoonlijkheid? Wellicht leidt deze benadering tot preventie en helpt het om het aantal burn-outs en niet-klinische depressies te verminderen?
De volgende overwegingen worden hier behandeld:
Door het bestuderen van natuurlijke (gekende) gedragspatronen bij kinderen en (jong)volwassenen, kunnen verborgen talenten ontdekt en ontwikkeld worden. Het doel is om deze talenten later in het leven optimaal te kunnen benutten, wat zou kunnen resulteren in minder burn-outs en depressies. Door bewuste keuzes te maken, kan er een omgeving gecreëerd worden met minder faalangst en frustratie, zowel in het persoonlijke als professionele leven!
Krijg jij geen inzicht in jouw
vicieuze cirkel - terugval?
Efficiënte begeleiding hangt sterk af van de (dieperliggende) redenen - aanleidingen - natuurlijke beweging - cognitieve vermogen - (onbewuste) gevoelens - gedragspatronen - fundamentele manier waarop informatie wordt verwerkt - en andere aspecten.
Heb je hierbij vragen?
Neem gerust contact op met Praktijk Sawadi.
Anne Elisabeth praat graag met jou!
Praktijk Sawadi CommV
BE 1001 248 648
RPR Gent/Dendermonde
Bazelstraat 272
9150 Kruibeke
België
ARGENTA BE02 9734 6672 5840
Maandag t.e.m. vrijdag
vanaf 9.30 u tot 20 u.
Mits supplement kan een counseling ook opgestart worden na 20 u en tijdens beschikbare weekends.
Copyright © 2017 - Heden. Alle rechten voorbehouden!